Πρόγραμμα
Κύκλος μαθημάτων: Η μετανάστευση των Ελλήνων στην Αμερική
ΣΥΝΔΕΣΗ

Curriculum

Η μετανάστευση των Ελλήνων στην Αμερική

Video lesson

Φτάνοντας στο Καστιγκάρι

Ο μπαρμπα-Γιώργος στο Καστιγκάρι (Θέατρο σκιών)

 

Πρόγραμμα Αναπαραγωγής Ήχου

Μπαρμπα-Γιώργος: Ωρέ, τα πρόβατα στη στρούγκα
ωρέ, μικρή τσελιγκοπούλα (;)

Άιντε, μανούλα μου.
Τελωνειακός: Hey, hey, hey, hey, hey. Shut up there, shut up there. Keep quite.
M-Γ: Μωρέ, μένα κρένει;
Τ.: Keep quite, it’s too late now. People sleep now, it’s up to one.
M-Γ: Ωρέ, τι μου λέτε, ο διάολος τον πατέρα τ’ ο έρμος; Αχ μανούλα μ’, δεν είναι κανένας εδώ για να ξηγηθώ μαζί τους.
Καραγκιόζης: Ωρέ, σάμπως ακούω τη φωνή του μπάρμπα μου. Μπαρμπα-Γιώργο!
M-Γ: Ω, κύριε ελέησον! Ωρέ, δεν έχω λιβάνι να λιβανιστώ, μωρέ. Ο Καραγκιόζ’ είσαι εσύ, μωρέ;
Κ.: Ναι, μπάρμπα.
M-Γ: Ώι, μανούλ’ μου. Τι κάνεις εδώ, μωρέ;
Κ.: Να, δουλεύω, μπάρμπα, εδώ στο Καστιγκάρι και βγάνω τους μετανάστες όξω στη Νέα Υόρκη.
Τ.: Hey, listen here. Hey, come over here. What is your name?
Κ.: My name is Καραγκιόζης Καραγκιοζαραπαπαπαπούμπαρα.
Τ.: Καραγκιόζης Καραγκιοζαραπαπούμπαρα.
Κ.: Yes, sir.
Τ.: Ask that man over there what is his name.
Κ.: Πώς σε λένε, μπάρμπα;
M-Γ: Γιώργο Μπλαστάρα.
Κ.: His name Γιώργος Μπλαστάρας.
Τ.: How you spell it?
Κ.: Πώς γράφεσαι, μπάρμπα;
M-Γ: Δεν ξέρω, καλό μ’.
Κ.: He don’t know.
Τ.: Ask him why comes in this country for.
Κ.: Γιατί ήρθες εδώ, μπάρμπα; Σε ποιόνε ήρθες εδώ;
M-Γ: Ήρθα να πιάσω δουλειά, καλό μ’.
Κ.: Τι δουλειά;
M-Γ: Να φυλάω πρόβατα.
Κ.: Για τσοπάνης ήρθες εδώ;
M-Γ: Για, δε.
Κ.: Χα, χα, χα, χα, χα, στο διάολο… Ω, για τσοπάνης στην Αμερική; Π’ ανάθεμα το γονιό σου! Έλα δω, μπάρμπα, θα σε βγάλω και θα πάμε στη Νέα Υόρκη. Θα σου δώσω εγώ δουλειά.
M-Γ: Τι δουλειά θα μου δώκεις;
Κ.: Έχω δύο κάρα, μπάρμπα. Θα σ’ το γιομίσω το ένα μπανάνες και θα πουλάς στο δρόμο.
M-Γ: Μα δεν ξέρω εγγλέζ’κα, καλό μ’.
Κ.: Ας μην ξέρεις. Όποιος σου λέει τίποτα κει, να λες three, four, five.
M-Γ: Α, α.
Κ.: Άιντε, πάμε, μπάρμπα. Από δω έλα.
M-Γ: Έλα δω, καλό μ’. Τι ’ν’ τούτο δω;
Κ.: Να, ευτούνε οι μπανάνες είναι.
M-Γ: Ωρέ, λεμόνια μακρουλά είν’ τούτα δω.
Κ.: Δεν είναι λεμόνια, μπάρμπα, είναι μπανάνες. Εμπρός, κάτσε εσύ αυτού στη γωνία κι εγώ στην άλλη. Three, four, five να λες.
M-Γ: Ω, ω, three, four, five.
Περαστικός Άντρας: I beg your pardon, mister. Where is the Pennsylvania Depot?
M-Γ: Three, four, five.
Π.Ά.: This man must be crazy. He don’t understand me.
Περαστική Γυναίκα: I beg your pardon, mister. Where is the Mc Alpin hotel?
M-Γ: Three, four, five…
Π.Γ.: Oh, this man is crazy.
M-Γ: Three, four, five, three, four, five.
Κλ.: Hey… hey, pull on, pull on, go ahead. Keep on moving, keep on moving, go ahead.
M-Γ: Ωρέ, τι με σπρώχνεις εδώ;
Κλ.: Go ahead, keep on moving.
M-Γ: Ωρέ, τι ’ν’ τούτος εδώ με την ξυλάρα;
Κ.: Είν’ ο κλητήρας, μπάρμπα.
M-Γ: Μωρέ, με βαράει με το ξύλο ο λωποδύτ’ς, με σπρώχν’. Ωρέ, εμένα σπρώχνεις;
Κλ.: Go on, go on, keep on moving. Go ahead.
M-Γ: Πάει, πάει… Πήρ’ ο διάολος τον πατέρα, πάει, μου το ’σπασε το πόδι. Ωρέ, εμένα βαράς, γιέρμο; Για στάσου, ρε, να βγάλω τούτο το ξύλο από το φουστάνο να σ’ αρχίσω. Ωρέ, να, πάρε και τούτη, πάρ’ κι εκείνη, πάρ’ και τούτη.
Κ.: Βάρ’ του, μπάρμπα, βάρ’ του!
Κλ.: Ah, oh, stop, hey, stop, stop.
M-Γ: Ώρε, τι σταπ, θα σε στουπίσω, που να σ’ πάρ’ ο διάολος τον πατέρα, γιέρμο.
Κ.: Χα, χα, χα, χα, χα, χα, χα.

 

Ερωτήσεις

  1. Τι είναι τελικά το Καστιγκάρι;
    Φτιάξτε το παρακάτω παζλ (puzzle):

2. Τι παρατηρείτε στο παραπάνω απόσπασμα του Θεάτρου Σκιών σχετικά με τη νοοτροπία των νεοφερμένων Ελλήνων μεταναστών και τον εγκλιματισμό τους στις συνθήκες της μεγαλούπολης;
3. Πώς σχολιάζετε την υποδοχή που τους επιφύλαξαν οι αρχές;
4. Ποιες είναι οι προοπτικές απασχόλησης για τους Έλληνες μετανάστες;
5. Τι γνωρίζετε για το Θέατρο Σκιών; Τι συμβολίζει ο χαρακτήρας του Καραγκιόζης και τι του μπαρμπα-Γιώργου στο Θέατρο Σκιών;

Θέματα προς συζήτηση

  1. Ποιες είναι οι συνθήκες του ταξιδιού για τους σημερινούς μετανάστες; Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν;  Ποιες οι διαφορές και οι ομοιότητες με τις συνθήκες του ταξιδιού των μεταναστών στις ΗΠΑ στις αρχές του 20ού αιώνα;
  2. Μπορείτε να φανταστείτε τον εαυτό σας στη θέση του μετανάστη; Πώς θα νιώθατε και τι θα σκεφτόσαστε; Τι θα λέγατε σε αυτούς που αφήνατε πίσω; Γράψτε τις σκέψεις σας και μοιραστείτε τις με την τάξη. Συζητήστε τις ομοιότητες και τις διαφορές που θα εντοπίσετε στον τρόπο που καθένας από εσάς αντιμετωπίζει το θέμα.
  3. Αν φεύγατε ως μετανάστης, ποια θα ήταν τα πράγματα -υλικά και άυλα- που θα παίρνατε μαζί και ποια αυτά που θα αφήνατε; Σημειώστε τον φανταστικό κατάλογο και μοιραστείτε τον με την τάξη. Συζητήστε τα κοινά και τα μη κοινά πράγματα που θα επέλεγε ο καθένας από εσάς και αιτιολογήστε τις επιλογές σας.
  4. Ποιες φαντάζεστε ότι θα είναι οι δυσκολίες του ταξιδιού; Συζητήστε τις ομοιότητες και τις διαφορές που θα εντοπίσετε στον τρόπο που καθένας από εσάς αντιμετωπίζει το θέμα και αιτιολογήστε τις απόψεις σας.
  5. Πώς υποδεχτήκατε και πώς αντιμετωπίσατε τα παιδιά μετανάστες στο σχολείο σας και πώς σας αντιμετώπισαν εκείνα; Συζητήστε τις εμπειρίες σας και προσπαθήστε να εξηγήσετε τους λόγους που υπαγόρευσαν τη συγκεκριμένη συμπεριφορά.
  6. Υπάρχουν διαφορές στον τρόπο που βιώνουν τα παιδιά και οι μεγαλύτεροι τη μετανάστευση; Συζητήστε τις ομοιότητες και τις διαφορές που θα εντοπίσετε σε όσα καταγράψατε και αιτιολογήστε τις απόψεις σας.

Δραστηριότητες

Δραστηριότητα 1
Φτιάξτε και ζωγραφίστε τις φιγούρες του παραπάνω αποσπάσματος για να παίξετε το δικό σας θέατρο σκιών. Αν θέλετε, μπορείτε να σκεφτείτε και να σχεδιάσετε περισσότερους χαρακτήρες από αυτούς που εμφανίζονται στο απόσπασμα και να γράψετε κι άλλους διαλόγους!

Δραστηριότητα 2
Μετατρέψτε το παραπάνω απόσπασμα σε θεατρικό έργο, μεταφέροντας την ιστορία στη σύγχρονη εποχή και προσθέτοντας τη συνέχεια της. Αναλάβετε τους ρόλους, επιμεληθείτε τη σκηνοθεσία, τη μουσική ή/και τους χορούς της παράστασης και παρουσιάστε το θεατρικό σας έργο στην τάξη.

Δραστηριότητα 3
Ακούστε προσεχτικά το απόσπασμα και βοηθήστε να απομαγνητοφωνήσουμε τις λέξεις που τραγουδάει ο μπαρμπα-Γιώργος στο δίστιχο με το οποίο αρχίζει η ηχογράφηση.