Πρόγραμμα
Κύκλος μαθημάτων: Η μετανάστευση των Ελλήνων στην Αμερική
ΣΥΝΔΕΣΗ

Curriculum

Η μετανάστευση των Ελλήνων στην Αμερική

Video lesson

Δύο αντιπροσωπευτικά τραγούδια

Μη με στέλνεις μάνα στην Αμερική

Πρόγραμμα Αναπαραγωγής Ήχου

Στίχοι

Μη με στέλνεις, μάνα, στην Αμερική
θε να μαραζώσω, να πεθάνω εκεί.

Δολάρια δεν θέλω, πώς να σου το πω
καλιά, ψωμί, κρεμμύδι κι αυτόνε π’ αγαπώ.

— Ώπα! Κακούργα ξενιτιά!

Αγαπώ, μανούλα μ’, κάποιον στο χωριό
όμορφο, λεβέντη και μοναχογιό.

Μ’ έχει φιλημένη μες στις ρεματιές
και αγκαλιασμένη κάτω απ’ τις ιτιές.

Γιώργο μου, σ’ αφήνω, φεύγω μακριά
πά’ να με παντρέψουν μες στην ξενιτιά.

— Ωχ, να μου ζήσεις, Ρίτα μου!

Σαν αρνί με πάνε να με σφάξουνε
μα εκεί απ’ τον καημό μου θα με θάψουνε.

— Γεια σου Σαλονικιέ μου!

 

Θα φύγω κόρη για τα ξένα

Πρόγραμμα Αναπαραγωγής Ήχου

Στίχοι

Θα φύγω, κόρη, για τα ξένα
θα μακρυνθώ διά παντός
θα ζω πάντα δυστυχισμένος
γιατί θα είμαι πάντα μοναχός.

Σαν ήθελες να ταξιδέψεις
να πας στα ξένα μακριά
δεν έπρεπε να μ’ αγαπήσεις
και να μου πάρεις την καρδιά.

Χωρίζει η μοίρα τους ανθρώπους
τα φύλλα αφήνουν τα κλαδιά
τα μάτια βλέπουν άλλους τόπους
μα δεν αλλάζει, φως μου, η καρδιά.

Σαν ήθελες να ταξιδέψεις
να πας στα ξένα μακριά
δεν έπρεπε να μ’ αγαπήσεις
και να μου πάρεις την καρδιά.

Πάει, πάει, πάει, πάει
πάει το πουλί μου, πάει
πάει το πουλί μου, πάει
και δε γυρίζει πια.

 

Ερωτήσεις

  1. Σε ποιο θέμα αναφέρονται τα δύο παραπάνω τραγούδια;
  2. Έχουν κάποια σχέση μεταξύ τους; Αν ναι, ως προς τι (πχ. περιεχόμενο-στίχους, μουσική κτλ.);
  3. Ποια συναισθήματα δημιουργούνται στο πρώτο τραγούδι και ποια στο δεύτερο;
  4. Σε ποιο μουσικό είδος θα μπορούσατε να κατατάξετε το κάθε ένα από αυτά τα δύο τραγούδια;
  5. Μπορείτε να διακρίνετε τα όργανα που συμμετέχουν στις ηχογραφήσεις;

Θέματα προς συζήτηση

  1. Έχετε ζήσει εσείς ή κάποιος από την οικογένειά σας ή τους φίλους σας την εμπειρία της μετανάστευσης; Πότε, πώς και κάτω από ποιες συνθήκες συνέβη; Ποια είναι τα συναισθήματά σας για την εμπειρία που ζήσατε ή ακούσατε; Περιγράψτε και μοιραστείτε με την τάξη την εμπειρία σας ή την εμπειρία που έχετε ακούσει.
  2. Μπορείτε να φανταστείτε τον εαυτό σας στη θέση αυτού που θα αποχωρίζονταν αγαπημένα του πρόσωπα που θα έφευγαν ως μετανάστες; Πώς θα νιώθατε και τι θα σκεφτόσαστε; Τι θα τους λέγατε; Γράψτε τις σκέψεις σας και μοιραστείτε τις με την τάξη. Συζητήστε τις ομοιότητες και τις διαφορές που θα εντοπίσετε στον τρόπο που καθένας από εσάς αντιμετωπίζει το θέμα.
  3. Για ποιους λόγους θεωρείτε ότι μεταναστεύουν σήμερα οι άνθρωποι; Σημειώστε τις σκέψεις και μοιραστείτε τις με την τάξη. Συζητήστε τα κοινά και τα μη κοινά στοιχεία που κατέγραψε ο καθένας από εσάς και αιτιολογήστε τις απόψεις σας.
  4. Για ποιους λόγους θεωρείτε ότι μεταναστεύουν σήμερα οι Έλληνες; Σημειώστε τις σκέψεις και μοιραστείτε τις με την τάξη. Συζητήστε τα κοινά και τα μη κοινά στοιχεία που κατέγραψε ο καθένας από εσάς και αιτιολογήστε τις απόψεις σας.
  5. Για ποιους λόγους θεωρείτε ότι εσείς θα μεταναστεύατε; Πώς θα θέλατε να σας αντιμετωπίσουν στη χώρα που θα πηγαίνατε; Σημειώστε τις σκέψεις και μοιραστείτε τις με την τάξη. Συζητήστε τα κοινά και τα μη κοινά στοιχεία που κατέγραψε ο καθένας από εσάς και αιτιολογήστε τις απόψεις σας.

Δραστηριότητες

Δραστηριότητα 1
Αναζητήστε τη σημασία της λέξης μετανάστευση καθώς και των λέξεων/όρων προσφυγιά, ξενιτιά, παροικία, διασπορά, μετοικεσία, διερευνήστε αν και πώς συνδέονται μεταξύ τους, εντοπίστε τις διαφορές και τις ομοιότητες, γράψτε και παρουσιάστε τα πορίσματα της έρευνάς σας στην τάξη και συζητήστε το θέμα αιτιολογώντας τις απόψεις σας.

Δραστηριότητα 2
Σχεδιάστε ένα σκίτσο ή δημιουργήστε ένα κόμικ ή ένα κολάζ ή μια ταινία μικρού μήκους με θέμα τις ιστορίες που αφηγούνται τα δύο παραπάνω τραγούδια. Μπορείτε να παρουσιάσετε τις δημιουργίες σας στην τάξη και να συζητήσετε τι ήταν αυτό που σας ενέπνευσε και πώς προσεγγίσατε το θέμα.

Δραστηριότητα 3
Χωριστείτε σε ομάδες μεταναστών και στους οικείους τους που αποχωρίζονται, σχηματίστε αντίστοιχα ζευγάρια και συνομιλήστε, ενώπιον της τάξης, μεταξύ σας σαν να ήταν η στιγμή του αποχωρισμού.